Sokszor hallottam már kisvállalkozóktól, hogy „Neeem, nekem nem kell weboldal, mert fent vagyok a Facebookon és az Instán is.” A másik, amivel gyakran találkozom: „Nekem jönnek ajánlásból is az ügyfelek.” Nos, ha téged is elárasztanak az ajánlásokból jövő vásárlók, és biztos vagy benne, hogy ez még évekkel később is így lesz, akkor ez a cikk nem neked szól. Ha azonban elbizonytalanodtál, esetleg te is csak közösségi oldalakon népszerűsíted a tevékenységed, akkor olvass tovább. Ebben a cikkben körbejárjuk, hogy vajon szükséges egy honlap kisvállalkozásoknak, vagy sem.
A közösségi oldalak előnyei egy vállalkozás életében
Kezdjük a közösségi oldalakkal, hiszen a legtöbb kezdő vállalkozó ott kezd követőket gyűjteni, ott hirdet, tehát onnan várja elsődlegesen az új ügyfeleit. A Facebook, az Instagram, a TikTok létjogosultsága a márkád ismertté tételében nem kérdés. Ezeken a platformokon sok emberhez eljuttathatod az üzeneted, ha tudod, hogyan csináld. Tudsz saját business oldalt vagy saját csoportot létrehozni, ahova tudsz posztolni, ezeket a bejegyzéseket vagy videókat megoszthatják az emberek, lájkolhatják, tudsz kommunikálni velük, tudnak neked üzenetet írni, tudsz közösséget építeni, tudsz hirdetni – tehát elmondhatjuk, hogy elég szerteágazó lehetőségeid vannak arra, hogy sok embert elérj.
A közösségi oldalak hiányosságai
Van azonban valami, amit a social media oldalak nem tudnak: egy ilyen oldal sosem lesz a sajátod. Elmondom, mire gondolok. Felépítesz egy saját kis birodalmat a Facebookon/Instán, bárhol, és egyszer csak megváltoznak a felhasználási feltételek, ami hátrányosan érint vagy téged vagy a követőidet, emiatt vagy te vagy ők már nem szívesen használják az adott platformot. Vagy egyszerűen letilt téged a Facebook. Láttunk már ilyet. Ott állsz, és hiába van rengeteg követőd, te nem tudsz kapcsolatba lépni velük. Ilyenkor hogyan tovább? Hogyan juttatod el hozzájuk az üzenetedet? Hogyan találod meg őket? Sok év munkája veszhet kárba.
Az ajánlások
A másik tipikus forrás, ahonnan új ügyfelek jöhetnek, azok az ajánlások. Valakivel együtt dolgoztál, aki elégedett volt a szolgáltatásoddal, ezért amikor egy ismerősének szüksége van a tudásodra, akkor téged ajánl. Neked nem kerül sem pénzedbe, sem energiádba, mégis olyan vásárlóid jönnek, akik téged akarnak, mert bíznak abban, aki téged ajánlott nekik. Ennél nincs is jobb, ugye? Épül a szakértői státuszod, terjed a híred. De vajon vállalkozóként megengedheted-e magadnak, hogy kizárólag az ajánlásokra építs? Mi van akkor, ha egyszer csak már nem jön annyi ajánlás, amennyire szükséged lenne?
A honlap kisvállalkozásoknak is biztonságot ad
Hogy értem ezt? Hiszen tudjuk, hogy önmagában egy weboldal nem hoz pénzt, csak akkor, ha tudunk rá forgalmat terelni. Akkor miben van az értéke? Meg fogsz lepődni, mennyi mindenben tud neked segíteni egy weboldal.
Mutasd meg magad és a munkáidat
A weboldal a márkaépítés és a bizalomépítés kiváló eszköze. Be tudsz mutatkozni, meg tudod mutatni, hogy valóban szakértője vagy a területednek. Tudsz blogot indítani, és be tudod mutatni a referenciáidat, amik nélkül, lássuk be, nehéz új megbízásokat kapni. Ha jól van felépítve a weboldalad, könnyen rátalálnak a látogatók minden információra, ami veled kapcsolatban érdekli őket, nem kell a közösségi médiában a bejegyzéseid között kutakodniuk. Tehát a honlap egy bemutatkozási felület.
Presztízsnövelés weboldallal
Ha te keresel a neten egy fodrászt, akkor mi alapján választasz? A Google-be vagy a Facebook, az Instagram, esetleg a TikTok keresőjébe írod be, hogy pl. fodrász Kiskunfélegyháza? Ugye, hogy a keresőben próbálkozol? Az ott kapott találatok közül kit nézel meg alaposabban? Azt, akinek a közösségi média oldalát dobja fel a kereső, vagy azt, aminek a weboldalát? Ugye, hogy az utóbbi? A látogatóid is pont ezt teszik. Egészen egyszerűen akinek van honlapja, azt komolyabban vesszük. Így ha nincs weboldalad, potenciális látogatókat veszítesz.
A bónusz pedig, hogy a weboldaladon tudsz blogolni, tudod keresőoptimalizálással a Google találati listájában előre hozni, így hirdetési költség nélkül is rád találhatnak azok, akik érdeklődnek a szolgáltatásod iránt.
Add el magad és a szolgáltatásodat
Itt kell hozzátennem, hogy egy jó weboldal nem csupán a bemutatkozásra ad lehetőséget, hanem el is ad. Elvezeti a látogatókat az általuk keresett információkhoz, amik meggyőzik őket arról, hogy te vagy az első számú választás a szakterületedet. A honlap struktúrája, színei, designja, tartalma, szövege mind az eladást kell hogy támogassa. Irányítja a látogatót, hogy vegye fel veled a kapcsolatot.
Az enyém, és csak az enyém!
A weblapod tulajdonosa TE vagy. Miért fontos ezt kiemelni? Azért, mert a Facebookról kitilthatnak, a honlapod viszont jog szerint a tiéd. Akármi történik a közösségi média felületeken az oldalaiddal, csoportjaiddal, a weboldalad kizárólag a tiéd marad. Ezen keresztül továbbra is rád találhatnak a látogatók, és folyamatosan jöhetnek a megbízások.
Weboldal vs közösségi média felületek? – Használd őket stratégiai partnerként!
A fentiek alapján tehát kijelenthetjük, hogy a honlap kisvállalkozásoknak és nagyobb cégeknek is egyaránt fontos a márkaismertség növelésében és az eladásban. Nem helyettesít egy közösségi oldalt, hiszen a két felületnek teljesen más funkciói vannak. Ha jól használod őket, akkor viszont egymást erősítik. Hogyan?
A közösségi médiából a honlapodra tudod terelni az embereket: olvassák el a blogodat, nézzék meg az értékesítési oldaladat, iratkozzanak fel – ezek mind segítik azt, hogy kapcsolatban tudj velük maradni. Ha e-mail listát építesz, akkor ha eltűnik is a Facebook-csoportod, tudsz üzenetet küldeni a feliratkozottaknak. Ha van egy új szolgáltatásod, akkor azt is tudod kommunikálni a social mediában, a weblapodon, e-mailben – és minél többször találkoznak az emberek az üzeneteddel, annál jobban fognak benned bízni, végső soron pedig annál nagyobb valószínűséggel vásárolnak nálad. Egy honlap kisvállalkozásoknak legalább akkora segítség az ügyfélszerzésben, mint a közepes méretű cégeknek vagy a nagyvállalatoknak.
Miben segíti tehát egy weboldal a vállalkozásod működését?
Kisvállalkozóként egy weboldal nagy költségnek tűnhet, azonban sokkal inkább érdemes befektetésként tekintened rá. Gondold végig: mennyibe kerül a legdrágább szolgáltatásod? Ha eladsz x darabot belőle a honlapodnak köszönhetően, már be is hozta az árát, és az összes többi megrendelés, ami ezt követően jön, már színtiszta profit. Hiszen mit kap egy weboldallal a vállalkozásod?
- szakértői státusz építése
- nő a látogatók bizalma feléd
- e-mail listát tudsz építeni
- támogatja az értékesítést
- segíti az érdeklődőkkel való kommunikációt
- könnyebb az újraértékesítés
Ezeregy okot sorolhatnék még fel, amiért a közösségi média csatornák és az ajánlásgyűjtés mellett érdemes foglalkoznod a saját weboldal gondolatával. Egy fontosat azonban még kihagytam: a konkurenciádnak van honlapja? Ha igen, akkor az a rossz hírem, hogy el fogják halászni az orrod elől azokat a minőségi ügyfeleket, akik az általuk választott szolgáltatásban a minőséget keresik.
Ha nem szeretnéd, hogy veled is ez történjen, kérj ajánlatot weboldalkészítésre!