„Weboldal készítőt keresek” – mondta nemrég egy ismerősöm, én pedig visszakérdeztem, hogy mégis mi fogja befolyásolni a választását. Mik azok a szempontok, amik alapján végül leteszi valamelyik szakember mellett a voksát? A válasza borzasztóan egyszerű volt: „Hát amelyik a legolcsóbb! Nincs nekem több százezer forintom egy weboldalra!” (A felkiáltójel mögött pedig ott volt a ki nem mondott „…nem ér az annyit” gondolat.)
Ebben a bejegyzésben azt járjuk körül, hogy mi alapján érdemes szakembert választani – legyen az webdesigner, marketinges, villanyszerelő vagy fodrász.
Az ideális weboldal készítő kiválasztása
A tökéletes weboldal készítő kiválasztása nem egyszerű feladat, hiszen számos tényezőt kell figyelembe venni, például a szakmai tapasztalatot, a referenciákat, az árat és a munkafolyamat átláthatóságát. Fontos, hogy a weboldalkészítő jól kommunikáljon, és képes legyen megérteni az igényeidet, majd ezek alapján kidolgozni a számodra legmegfelelőbb megoldást. Ugyanakkor el kell hogy tudja magyarázni például azt is, hogy mi az a tárhely, vagy hogy hogyan tudod használni az oldalt az átadás után.
1. kérdés: Mire van pontosan szükséged?
Mindenekelőtt azt kell végiggondolnod, hogy egészen pontosan mire van szükséged, hiszen ez befolyásolja azt, hogy milyen tudású szakember fog tudni neked a lehető legjobban segíteni.
- A könnyebben használható és olcsóbb WordPress rendszert részesíted előnyben, vagy egyedi fejlesztésre van szükséged, és ezért hajlandó vagy mélyebben is a pénztárcádba nyúlni? Értelemszerűen ha az utóbbi, akkor egy kódolásban jártas honlapkészítő lesz a te embered.
- Te szeretnéd írni a szöveget a honlapodra, megbízol egy szövegírót, vagy a weboldalkészítő segítségét kéred a szövegíráshoz? Ő tud-e ebben segíteni neked?
- Van-e szükséged arra, hogy a weboldalkészítő értsen a marketinghez és/vagy a keresőoptimalizáláshoz, vagy egyszerűen „csak fent akarsz lenni a neten”?
- Olyan weboldalkészítőre van szükséged, aki vállalja az elkészült oldalad karbantartását, vagy te szeretnél majd vele foglalkozni?
- Mekkora összeget szánsz a weboldalad elkészítésére?
Ha ezekre megvannak a válaszaid, és elkezdtél ezek alapján szűrni, akkor nézzük a kevésbé objektív, viszont legalább ugyanolyan fontos szempontokat.
2. kérdés: Megvan a kémia?
Talán furcsa, hogy ezzel kezdem, de az együttműködést alapvetően meghatározza, hogy szimpatikus-e neked az adott szakember. Ha igen, és gördülékenyen megy köztetek a kommunikáció már az első egyeztetés során is, az jó jel. Ha azonban nem tetszik a stílusa, vagy nem túl meggyőző, akkor érdemes tovább keresgélned. Lehet ugyanis bármilyen jó szakember, ebben az esetben nem fogtok tudni hatékonyan együtt dolgozni.
3. kérdés: Vajon megbízhatok benne? Valóban ért a szakmájához?
Ezt a legnehezebb kiszűrni az első egyeztetések során. Te ugyanis nem értesz ehhez a területhez, és ha ő azt mondja, hogy ért hozzá, meglehetősen nehéz megbizonyosodni ennek az ellenkezőjéről. Mi segíthet mégis? Hogyan tudod kiszűrni a kóklereket?
Hadd térjek vissza a bevezető példához, mert az ennek a kiváló példája. Tudod, kik csinálják a legolcsóbb weboldalakat?
- A tanulók, akik a tanulmányaikhoz keresnek éppen referenciamunka-lehetőséget, nulla tapasztalattal.
- A kezdők, akik már legalább 1 weboldalt ugyan megcsináltak, de még nem túl rutinosak. Ők nagy valószínűséggel nem fognak tudni neked segíteni például abban, hogy a weboldaladat hogyan illeszd be az értékesítési folyamatodba, és nem fognak tudni komplex szemlélettel tekinteni a projektre.
- Azok, akik már sok-sok embernek csináltak borzasztónál is borzasztóbb weboldalakat. Ők a legveszélyesebbek, mert elhitetik veled, hogy jó kezekben vagy náluk (gyakran ezt ők maguk is elhiszik). Aztán amikor feltörik az oldaladat, kiderül, hogy nem jó lóra tettél.
Az ár pozicionálja is az adott szolgáltatót, és jelzi, milyen értéket kapsz a pénzedért. A te vállalkozásodnak mekkora értéket tud adni egy weboldal? Belegondoltál már, hogy miket érhetsz el a segítségével? Ezzel érdemes kiegészítened az 1. pont alapján készített jegyzetedet.
Weboldal készítőt keresek – De hol találok?
A fentiek alapján logikusan következik a kérdés, hogy hol érdemes honlapkészítőt keresned.
A legtöbben ajánlások alapján keresnek, vagy a Google-ben. Az ajánlás alapját az a bizalom adja, amit az ajánló fél iránt érzel. Benne bízol, és bízol abban is, akiben ő bízik. Ez többnyire egy jó taktika, főleg hogy első kézből kapsz információkat arra vonatkozóan, hogy milyen együtt dolgozni az adott szakemberrel. Vagy ha Facebook-csoportban kérsz ajánlásokat, akkor a közösség erejére támaszkodsz: akit nyilvánosan ajánlanak, ráadásul esetleg többen is, az rossz nem lehet.
A Google esetében nincs meg ez a személyes szál, de ha figyelmesen nézed végig a találatokat, megfigyelhetsz apróságokat, amik segíthetnek a választásban. Milyen a webes saját honlapja? Milyen a felépítése, hangulata, tartalma? Milyen egyéb munkákat készített már? Te szakértőnek tartod őt a weboldala alapján? Ha igen, akkor érdemes felvenned vele a kapcsolatot, és figyelned a fent felsorolt szempontokra. Sok sikert a kereséshez!