A logó tervezés szabályai: Így lesz profi és megjegyezhető a márkád arculata

logó tervezés szabályai

Amikor vállalkozást indítasz, már az elején felmerül a kérdés, hogy milyen legyen a logód, hiszen ez ad identitást a márkádnak. Ezt látják meg először az ügyfeleid a weboldaladon, a névjegykártyádon, a közösségi média felületeiden. Ahhoz azonban, hogy a logód valóban betöltse ezt a szerepet, érdemes követned a logó tervezés szabályait.

Legyen a logód egyszerű, ne bonyolítsd túl!

A jó logó letisztult és egyszerű. Egy letisztult design könnyebben megjegyezhető, sokoldalúbban alkalmazható és időtállóbb, mint az agyonbonyolított verziók. Ha megpróbálsz felidézni néhány logót, biztos vagyok benne, hogy a legegyszerűbbek jutnak eszedbe először: egy nagy, sárga M betű vagy egy alma.

A logó tervezés szabályai szerint az elsődleges cél a tervezéskor, hogy a logó könnyen felismerhető és megjegyezhető legyen. Érdemes a logót kis méretben is megnézned, hogy úgy is jól mutat-e, olvashatóak-e rajta a betűk, ha vannak. Illetve nézd meg fekete-fehér változatban is. Ha így is működik, jó úton jársz.

Legyen egyedi

Bár a népszerű logókészítő alkalmazások használata kézenfekvő lehet, arra azért figyelj, hogy ha sablonból dolgozol, módosíts rajta. Ne felejtsd el, hogy mások is ugyanebből a választékból dolgoznak, és biztos vagyok benne, hogy nem szeretnéd, ha szembejönne veled a logód valaki más vállalkozását reklámozva.

Ha grafikus készíti a logódat, akkor biztos lehetsz benne, hogy nem tucatterméket kapsz, viszont ennek megvan az ára. Ezt neked kell mérlegelned, hogy mikor melyik megoldás éri meg neked jobban. Ha még csak most indul a vállalkozásod, akkor elég lehet egy Canvában készült logó, de ha már beindultak a dolgaid, érdemes lehet egy egyedi változatot készíttetni egy szakemberrel.

benila weboldalkészítés banner

A grafikája kapcsolódjon a tevékenységedhez

Használj olyan vizuális elemeket, amik valamilyen módon kapcsolódnak az általad kínált termékhez/szolgáltatáshoz, például fodrászként használhatsz női fejet és hajat, mint a Wella, vagy fésűt, ollót.

Olyan logót válassz, amire ha a célcsoportod ránéz, egyből tudja azonosítani, mit kínálsz. Illetve az is fontos, hogy a logód az ő ízlésüknek megfelelő legyen. A logókészítés szabályai közül ez nagyon hasonlít a weboldalkészítés szabályára: nem neked készül sem a logó, sem a honlapod, hanem a célközönségnek. Az ő tetszésüket kell elnyerned, őket kell meggyőznöd ezekkel az eszközökkel.

Ne ebben legyél trendi

A logó trendek jönnek-mennek, mint a divat, de reménység szerint a te vállalkozásod ennél hosszabb életű lesz. Ezért figyelned kell arra, hogy időtálló legyen a logód, ami akár 10 év múlva is megállja a helyét. Képzeld el a cégedet a kicsit távolabbi jövőben, és nézd meg, hogy vajon ezt a logót vállalnád-e akkor is.

Színválasztás

A különböző színek különböző érzelmeket és asszociációkat váltanak ki az emberekből. A logó színének kiválasztása ezért stratégiai jelentőségű. A színválasztásban nagy segítséget tudnak adni neked a színpaletta generátorok is.

  • Ismerd a színek pszichológiáját: A kék többek között a bizalmat, a zöld a természetességet, a piros az erőt, energiát szimbolizálja.
  • Kevés színt használj: Általában 1-3 szín elegendő egy hatékony logóhoz, ennél több már nem kelt letisztult hatást.
  • Biztosítsd a megfelelő kontrasztot: A jó kontraszt javítja a logó olvashatóságát és láthatóságát. Például ha világos háttéren fogod használni, akkor ne világos színekkel dolgozz. Amúgy is érdemes színes és fekete-fehér változatban is elkészíteni a logót, hogy a különböző felületekre a megfelelő verziót tudd használni.

A betűtípus kiválasztása

Ha a logód szöveget is tartalmaz, nem mindegy, milyen betűtípust használsz. A betűtípus stílusa ugyanis befolyásolja a logó által keltett benyomást.

  • Válassz olvasható betűtípust: A cél, hogy a márkanév (és a szlogen, ha benne van a logódban) könnyen olvasható legyen.
  • Legyen összhangban a logó többi részével: A betűtípus stílusa illeszkedjen a szimbólumhoz és a színvilághoz.
  • Kerüld a túlságosan díszes vagy nehezen olvasható betűtípusokat, mert a letisztult és egyszerűbb betűtípusok gyakran jobban működnek. Gondolj azokra a logókra, amikben nagyon cikornyás betűket használnak – te is nehezen olvasod el őket, igaz? A látogatóid nem fogják bogarászni, hogy mi van a logódra írva.

Figyelj a méretezésre

A logó tervezés szabályai közül az utolsó, amit ide hozok, a méretezés fontossága. Mivel a logód különböző helyeken fog megjelenni (honlap, különböző közösségi média platformok, névjegykártya, esetleg plakát, szórólap), fontos, hogy mindenhol jól olvasható és kristálytiszta maradjon, és ne váljon pixelessé.

Ezt úgy tudod elérni, hogy vektoros formátumot használsz, pl. svg-t. Így akármekkorára nagyítod a logót, az mindig éles marad.

Összegzés

A jó tudatos tervezés eredménye. A logó tervezés szabályai segítenek abban, hogy olyan arculati elemet hozz létre, ami egyszerre egyedi, időtálló és jól használható.

Ha most tervezel logót, vagy újragondolnád a meglévőt, érdemes ezeket a szabályokat szem előtt tartani.
Ha pedig szeretnél szintet lépni, és grafikus segítségét igénybe venni, vedd fel velem a kapcsolatot.

Ha tetszett a cikk, oszd meg az ismerőseiddel is!

Hasonló cikkek

A 7 leggyakoribb hiba a weboldaltervezés során borító

Töltsd le, és tervezz profin!

Iratkozz fel a hírlevelemre, és ajándékba adom neked
A 7 leggyakoribb hiba, amit a weboldal tervezése során elkövethetsz e-bookomat.