Egy jól megtervezett weboldal alapvető a sikeres online jelenlét szempontjából. Az első benyomások meghatározóak, és a látogatók gyakran néhány másodperc alatt döntenek arról, hogy maradnak-e az oldalon. Az áttekinthető kialakítás, a gyors betöltési idő és a reszponzív design mind hozzájárulnak egy weboldal hatékonyságához. Ezeknek az elemeknek az összehangolása növeli a felhasználói élményt és a konverziós arányokat. A jó weblap felépítése során sok szempontot kell figyelembe venni. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan tudod erős alapokra építeni a honlapod.
Rend a lelke mindennek
Az oldalstruktúra és a navigációs rendszer gondos megtervezése lehetővé teszi a látogatóid számára, hogy gyorsan megtalálják a keresett információkat. A menürendszer legyen egyértelmű, hogy azonnal a céloldalra juthasson a látogató. Ha blogolsz, érdemes kategóriákba rendezned a cikkeidet és címkék használatával segítened a keresést a tartalmaid között. Fontos, hogy a látogatóid számára világos legyen, mit tud csinálni az oldaladon: terméket vásárolni, szolgáltatást igénybe venni vagy éppen információt szerezni bizonyos témákban.
1. A célközönség meghatározása
A jó weblap felépítése a célok és a célközönség meghatározásával kezdődik, vagyis ott, hogy eldöntöd, kinek készül a weboldalad. Ez azért fontos, mert a honlap szerkezetét és tartalmát közvetlenül a célközönségünk tagjainak igényeire kell szabni. Mit jelent ez? Például azt, hogy másképp (más szöveggel, más képekkel, más színekkel) kell megszólítani egy műszaki érdeklődésű férfit és egy kisgyerekes nőt. Más arculat kell egy stílustanácsadónak, és más egy barkácsboltnak. A célközönségeid tagjai azt kell hogy érezzék, hogy Te valóban a területed szakértője vagy, hiszen az oldalad is profizmus sugall.
2. A weboldal szerkezetének kialakítása
A felhasználói élményt meghatározza, hogy a navigáció mennyire könnyű az oldalon. Ez azt jelenti, hogy a weboldalon lévő tartalomnak átláthatónak és logikusnak kell lennie. A jó weblap felépítése során figyelned kell arra, hogy menüpontok valóban a legfontosabb aloldalakra vigyenek, és pontosan írják le az adott aloldalon lévő tartalmat. Amit nem szeretnél a menübe tenni, de kiemelnéd, annak legyen helye a főoldalon.
A navigációhoz tervezd meg, milyen tartalmat szeretnél elérhetővé tenni a fejlécből, a láblécéből, az oldalsávból, illetve milyen legyen az aloldalak központi tartalma, és azok hogyan kapcsolódjanak egymáshoz.
3. A tartalom létrehozása
A jó weblap felépítése magába foglalja azt is, hogy a weboldal tartalmának kialakítása során figyelsz arra, hogy értékes információt adj benne a célközönségnek. Ez vonatkozik a szövegre, és vonatkozik a képekre is, amik a szövegeket kell hogy kiegészítsék, támogassák.
Szöveges tartalom
A szöveges tartalom tervezése és elkészítése során egyrészt magára a szövegre érdemes figyelned, hogy megadja azokat az információkat a látogatók számára, amik miatt ők az oldaladra érkeztek. Másrészt arra, hogy tagold a szöveget: legyenek címek, bekezdések, kiemelések, mert ezek segítik az olvasót a szöveg befogadásában. Használhatsz tartalomjegyzéket is, ami az oldal struktúráját vázolja fel a látogatók számára. Minden bekezdést célszerű egy konkrét gondolat köré építeni.
Vizuális tartalom
A jó weblap felépítése elképzelhetetlen a megfelelő arculat kialakítása nélkül, hiszen a hangulatát alapvetően határozzák meg a színek. Ezek legyenek harmóniában egymással, és ezekhez válassz olyan betűtípust, ami illik hozzájuk, illetve az oldal mondanivalójához. A vizuális elemek, mint a képek és videók, fokozzák a szöveges tartalom hatását, és kiegészítik azt. A vizuális elemek pozícióját és méretét úgy kell megválasztani, hogy ne tereljék el a figyelmet a szöveges tartalomról, hiszen az ad el.
Az arculat nem csak körítés
Könnyű abban a hibába esni, hogy a szöveges tartalom miatt elhanyagold a vizuális elemeket, és nem fordítasz kellő figyelmet a színek, a tipográfia és a képek kiválasztására és a képszerkesztésre. Több olyan véleményt hallottam már, hogy ezek csupán dekorációk, és úgyis csak az a lényeg, hogy valaki fent legyen a neten.
Hadd kérdezzem meg tőled: ha van pl. 2 fodrász vagy 2 autószerelő, akiknek felmész a weboldalára, mi alapján döntöd el, kivel vágasd le a hajadat vagy kire bízd a kocsidat? Ugye, hogy arra, akinek a honlapja bizalmat kelt benned?Ezek az elemek ugyanis hozzájárulnak a márkázáshoz, és segíthetnek abban, hogy az üzeneted kiemelkedjen a versenytársak közül. Egy jól megtervezett weboldal profizmust sugall, kiemeli a vállalkozásod szakértelmét, ezáltal pedig növeli az esélyét annak, hogy tőled vásároljanak, a konkurenciád helyett.
4. A reszponzivitás kialakítása
A jó weblap felépítése során nem kerülhetjük meg a reszponzív designt sem. Ez abban segít, hogy a weboldalad minden eszközön és böngészőben kifogástalanul jelenjen meg. Ezt a plusz munkát mindenképpen megéri beletenned az építkezésbe, főleg annak tudatában, hogy a felhasználók nagyobb része ma már mobil eszközökről böngész. Nem mindegy tehát, hogy milyennek látja az oldaladat, ha nem asztali nézetben nyitja meg.
Megjelenés és betöltési idő
Figyelned kell arra, hogy a felhasználók zökkenőmentesen érhessék el az információkat okostelefonjaikon és táblagépeiken. A mobilbarát design kialakítása során fontos az ergonomikus elrendezés, hogy minél könnyebben használhassák a mobilról érkezők az oldalt. Figyelned kell a betűméretre, az elrendezésekre és a kontrasztokra is a mobil eszközökön.
Emellett a fájlok méretét is optimalizálnod kell, a gyors betöltési idő érdekében. A használni kívánt méretben töltsd fel őket, tömörítve. A sebesség kulcsfontosságú, hiszen ha az oldal lassan töltődik be, akkor a felhasználók még azelőtt elkattintanak, mielőtt érdemben találkoztak volna a tartalmaiddal.
5. SEO és a weboldal optimalizálása
A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás sokat adhat a weboldalad sikeréhez. Abban segít, hogy a weboldalad előkelő helyet foglaljon el a keresőmotorok találatai között, így növelve az internetről érkező látogatók számát.
Kulcsszavak és tartalomoptimalizálás
A kulcsszavak megfelelő kiválasztása kulcsfontosságú, mert ezek határozzák meg, hogy a keresőmotorok milyen keresési lekérdezéseknél jelenítik meg a weboldaladat. Fontos, hogy a kulcsszavak relevánsak legyenek az általad kínált tartalomra és szolgáltatásokra.
- Kulcsszókutatás: Használj kulcsszókutató eszközöket, mint az Ubersuggest, a Keywordtool vagy a Google kulcsszótervezője, hogy megtaláld a célcsoportod keresési szokásaihoz illeszkedő kulcsszavakat, de egy egyszerű Google-keresés is sokat segíthet a megfelelő kifejezések megtalálásában.
- Tartalom kialakítása: Írj értékes és releváns tartalmat, ami tartalmazza ezeket a kulcsszavakat. A tartalom minősége és frissessége egyaránt fontos szempont a keresőmotorok számára.
Biztonság és sebességoptimalizálás
A weboldalad biztonsága és sebessége közvetlenül befolyásolja a felhasználói élményt és a keresőmotorok értékelését. A gyorsan betöltődő oldalakat a látogatók és a keresőmotorok egyaránt előnyben részesítik.
- SSL tanúsítvány: Telepíts SSL-tanúsítványt a weboldaladra, amely biztosítja a kapcsolat biztonságát és növeli a látogatók bizalmát.
- Gyorsítótár-használat és képoptimalizálás: Csökkentsd a betöltési időt a statikus tartalmak gyorsítótárazásával és a képek méretének csökkentésével.
6. Felhasználói élmény és konverzió
A jól megtervezett weboldalon élmény elidőzni, és ez növeli a konverziós arányt is. Fontos, hogy a weboldaladon könnyű legyen a navigáció, és a CTA (Call to Action) elemek világosan hívják fel a látogató figyelmét arra, hogy következő lépésként mit szeretnél, hogy csináljon.
A navigáció megtervezése és a CTA-k
Egy webáruház esetében például a menünek biztosítania kell, hogy a látogatók gyorsan és hatékonyan elérhessék a bemutatkozó oldalt, a gyakran ismételt kérdéseket vagy a konkrét termékkategóriákat.
A CTA elemek, mint az „Ajánlatkérés” gomb, fontosak a konverzióhoz, és jól látható helyen kell elhelyezni őket. A webáruházas példához visszatérve valahogy így nézhet ki a navigáció (egyszerűsítve), és ilyen CTA-kat érdemes használnod:
- Navigáció
- Főoldal
- Termékek
- Bemutatkozás
- GYIK
- CTA Elemek:
- Ajánlatkérés – kiemelt, színben eltérő
- Kosárba – minden terméknél jól látható
Építs bizalmat!
Ahhoz, hogy a látogatók bizalmat szavazzanak egy weboldalnak, szükséges a professzionális megjelenés és a hitelesség. Az oldalakon elhelyezett biztonsági tanúsítványok (vagyis hogy https-sel kezdődjön az URL), a vásárlói vélemények és a kapcsolati információk (cím, telefon, email; minden, ami azt mutatja, hogy könnyen megtalálható és ellenőrizhető vagy) szintén hozzájárulnak a hitelesség növeléséhez. A látogatóknak érezniük kell, hogy valódi és megbízható vállalkozással állnak szemben.
7. A jó weblap felépítése a teszteléssel végződik
Amikor elkészül az oldalad, elmaradhatatlan lépés, hogy teszteld. Nézd meg asztali gépről, laptopról, mobilról. Kattintgasd végig az egyes menüpontokat, hogy minden gomb oda viszi-e a látogatókat, ahova szeretnéd, és minden tartalom úgy jelenik-e meg, ahogy tervezted.
Ha pedig elakadtál a weboldalad tervezése vagy építése során, akkor keress bátran, és segítek.