White space, azaz negatív tér a webdesignban – Miért nem pazarlás az üres hely?

white space negatív tér

Ugye te sem azért készíttetsz weboldalt, hogy aztán senki se olvassa végig?

Hogy telepakold tartalommal – szöveggel, képekkel, ajánlatokkal –, aztán mégis olyan érzésed legyen, mintha valami hiányozna?

A white space, vagyis a negatív tér pont ezt segít kiküszöbölni. A jól kihasznált tér vezeti a figyelmet, emellett szerepe van a profi megjelenés kialakításában és abban, hogy a weboldalad tényleg működjön.

A legtöbben ott rontják el, hogy meg akarják tölteni a honlapjuk minden négyzetcentiméterét, mondván: „nehogy már üres maradjon!” A végeredmény pedig egy zsúfolt, kusza weboldal, ahol semmi sem tud igazán érvényesülni.

Pedig a white space nem elvesz egy weboldalból, hanem hozzáad. Figyelmet ad. Fellélegzést az olvasónak. Szerkezetet. Eleganciát.

Ebben a cikkben megmutatom, miért nem baj, ha „túl sok a hely” egy weboldalon, és azt is elmondom, hogyan használd jól az üres tereket, hogy tényleg működjön is az oldalad.

Mi az a white space, és miért érdemes odafigyelni rá?

A white space – más néven negatív tér – az a hely a weboldaladon, amit nem tölt ki sem szöveg, sem kép, sem gomb, sem logó, sem semmi más. Tehát üres.

De ezeknek az „üres helyeknek” is megvan a funkciójuk. Segítenek abban, hogy a látogatód tudja, mit nézzen meg először, mit csináljon, és hol álljon meg egy pillanatra. Vezetik a figyelmet, és kiemelik a lényeget. Közben pedig egy pillanatnyi pihenést is adnak a szemnek.

A negatív térnek két fajtája van, amiket érdemes ismerned:

  • Mikro white space: ezek a kis távolságok a sorok, a bekezdések, a képek vagy az ikonok között. Ha olvasható egy szöveg, jól tagolt egy lista, vagy szépen elférnek egymás mellett a menüpontok – na, az mikro white space.
  • Makro white space: ez pedig a nagyobb tér. Például a tartalmi blokkok közötti hely, vagy az oldalsó margók, amik szellőssé teszik az elrendezést. Ez az, amitől egy oldal elegánsnak, prémium hatásúnak tűnik.

És itt jön a csavar: Minél kevesebb negatív tér van egy oldalon, annál zsúfoltabbnak hat – még akkor is, ha közben a színek, a tipográfia vagy a képek külön-külön jól néznek ki.

benila weboldalkészítés banner

Szóval ha eddig azt gondoltad, hogy a white space csak helypazarlás, most már tudod, hogy valójában az egyik legnagyobb segítséged. Csak észrevétlenül dolgozik.

Miért kulcsfontosságú a white space a webdesignban?

Ha a látogatód belép az oldaladra, az első másodpercekben eldönti, hogy marad-e, vagy inkább átmegy egy másik, „könnyebben emészthető” oldalra. Igen, ez ennyire gyorsan történik. Hogy mitől lesz egy weboldal emészthető? A struktúrától. A kiemelésektől. A fellélegzést adó fehér helyektől.

A jól alkalmazott white space segít:

  • Irányítani a figyelmet – Ha minden szorosan egymás mellett van, semmi sem emelkedik ki igazán. A white space éppen azzal hangsúlyoz, hogy nincs ott semmi. Oda irányítja a szemet, ahová te szeretnéd: a főcímedre, az ajánlatodra, a CTA gombodra.
  • Javítani az olvashatóságot – Nincs az a szuper szöveg, amit élvezettel elolvasnánk, ha egy tömbbe van zsúfolva. A negatív tér szétválasztja a bekezdéseket, rendezi a szöveget. Segít, hogy a látogatód ne csak elolvassa, de meg is értse, amit írsz.
  • Profibb, átgondoltabb megjelenést adni – Egy weboldal lehet színes, látványos, tele jó tartalommal, de ha nincs meg a megfelelő térkezelés, akkor olcsónak, amatőrnek fog hatni. A white space viszont az a titkos összetevő, amitől az egész dizájn egyszerűen „összeáll”.
  • Növelni a felhasználói élményt – Egy szellős, jól tagolt weboldalon sokkal nagyobb eséllyel marad ott a látogatód, végignézi az oldalad, majd feliratkozik, vásárol, kapcsolatba lép veled. Mert jól érzi magát. Nem fárad el. Nem veszti el a fonalat.

Így használd jól a white space-t a weboldaladon

Most már érted, hogy a white space nem csak „üres hely”, hanem az egyik legfontosabb eszköz a kezedben, ha profi webdesignt és jobb felhasználói élményt szeretnél létrehozni. De hogyan alkalmazd jól?

1. Ne akard mindenáron kitölteni a teret!

Sok vállalkozó ott hibázik, hogy minden helyet meg akar tölteni: még egy ikon, még egy extra ajánlat, még egy idézet… De a túl sok infó csak zavaró zaj. A látogatód el fog veszni benne.

Hagyj levegőt a tartalmak között!

2. Tagold a szöveget – nem csak a SEO miatt

Ha egy bekezdés három-négy sornál hosszabb, törd meg. Használj alcímeket, felsorolásokat, idézeteket. Ezek nemcsak az olvasást könnyítik meg, de a Google-nek is segítenek abban, hogy értelmezze a weboldalad szerkezetét.

A jól tagolt szöveg és a körülötte lévő üres tér együtt kiemeli, nem pedig elrejti az üzenetedet.

3. Adj teret a fő elemeknek

A CTA gomb, a címek és a leírások is akkor tudnak igazán működni, ha körülöttük van hely. Ne sűríts mindent egy blokkba. Ha azt szeretnéd, hogy egy elem kitűnjön, ne színezd neonsárgára – inkább vegyél vissza a környezetéből.

A white space ilyenkor szó szerint kiemelő funkciót lát el.

4. Használj egységes elrendezést

A weboldal struktúrája legyen letisztult és rácsos logikára épülő. Az egységes margók, térközök és blokkok nemcsak szebbé, de kezelhetőbbé is teszik az oldalt. A látogatód gyorsabban átlátja, hogy hol találja a keresett infót. Ez pedig nemcsak a felhasználói élményt, de a konverziót is növeli.

A leggyakoribb hibák a white space használatában

A negatív térről sokan észre sem veszik, hogy hiányzik, csak azt érzik, hogy „valami nem kerek” a weboldalon. A következőkben ezekről a „valamikről” lesz szó.

  • Túlzsúfolt kezdőlap = azonnali kilépés

Amikor egy látogató megérkezik a kezdőlapodra, még nem ismeri a márkádat. Ha már ott egy rakás információ fogadja – rengeteg szöveg, képek egymás hegyén-hátán, gombok random helyeken –, akkor nem fog körbenézni. Kilép.

Ez a tipikus példa arra, amikor valaki fél kihagyni valamit, és mindent meg akar mutatni egyszerre. Pedig a kevesebb néha nemcsak több, hanem átláthatóbb és meggyőzőbb is.

  • Nincs konzisztens térközhasználat

Néha 20 px, néha 80 px, néha semmi. A látogató agya meg próbálja értelmezni, mitől van ez az összevisszaság. Ha nincs következetes white space használat a szekciók, képek, szövegrészek között, az zavaró, ráadásul amatőr hatást kelt.

  • White space, amitől nem lesz jobb az élmény

Igen, az is hiba, ha „túlhasználod” a white space-t. Előfordul, hogy egy webdesigner próbál modern, letisztult felületet csinálni, de annyi üres helyet hagy, hogy a felhasználó már nem tudja, hol kezdődik vagy végződik egy szekció.

A kulcsszó az arányosság. A white space akkor működik jól, ha tudatosan használod. Nemcsak a levegővétel miatt van ott – hanem azért is, hogy irányítsa a látogatók figyelmét.

  • Kihagyott lehetőségek a CTA körül

Ez a fájdalmas kategória: amikor van egy jó ajánlatod, egy ütős call-to-action gombod, de annyira odaszorítottad más elemek közé, hogy elsikkad. Nem lehet rákattintani, mert nincs „helye lélegezni”. A white space hiánya itt konkrétan a pénzedbe kerül.

A white space értékes tér

A white space használata nem hiba, hanem tudatos döntés. Egy olyan elem, ami segít átláthatóvá, letisztulttá és szerethetővé tenni a weboldaladat.

Ha jól használod, a negatív tér segíti a látogatóidat a tájékozódásban, kiemeli a fontos üzeneteidet, és közvetve még a SEO-t is támogatja a jó felhasználói élmény miatt. Egy átlátható oldal ugyanis nemcsak jobban néz ki, de jobban is működik.

Szóval, ha most egyetlen tippet kellene adnom neked, akkor az ez lenne:


Nézd meg a saját weboldalad – vajon hol lehetne kevesebb a tartalom és több a tér?


Hol lehetne levegőt venni? Hol tudnál visszavenni, hogy épp ettől váljon erősebbé az üzeneted?

Ha nem vagy benne biztos, hogy jól használod-e a white space-t a saját oldaladon, szívesen ránézek. Írj egy üzenetet, küldd el a weboldalad címét, és kapsz tőlem egy őszinte szakmai visszajelzést – kötöttségek nélkül.

Ne feledd: néha pont az tesz profivá egy honlapot, amit nem teszel rá.

Ha tetszett a cikk, oszd meg az ismerőseiddel is!

Hasonló cikkek

akismet anti-spam

Akismet Anti-Spam – Spamszűrő bővítmény WordPresshez

Ha WordPress weboldalad van, akkor jó eséllyel már találkoztál a spamek problémájával. A kéretlen hozzászólások, a gyanús linkek, az automatikusan beküldött űrlapok egyrészt bosszantóak, másrészt rontják a weboldalad hitelességét, és akár biztonsági kockázatot is jelenthetnek. Ebben a cikkben az Akismet

Tovább olvasom »
A 7 leggyakoribb hiba a weboldaltervezés során borító

Töltsd le, és tervezz profin!

Iratkozz fel a hírlevelemre, és ajándékba adom neked
A 7 leggyakoribb hiba, amit a weboldal tervezése során elkövethetsz e-bookomat.